15 Mar 2009 10:19 pm
Why The Newspapers Died
Clay Shirky offers a brilliant and brutal obituary. They all saw the Internet revolution coming, but they couldn't adjust their fundamental worldview:
When reality is labeled unthinkable, it creates a kind of sickness in an industry. Leadership becomes faith-based, while employees who have the temerity to suggest that what seems to be happening is in fact happening are herded into Innovation Departments, where they can be ignored en masse. This shunting aside of the realists in favor of the fabulists has different effects on different industries at different times. One of the effects on the newspapers is that many of their most passionate defenders are unable, even now, to plan for a world in which the industry they knew is visibly going away.
Cam așa se scrie pe acolo pe unde se iubește și se urăște fără teamă și unde înțelesurile și mirajul cuvîntului așternut pe hîrtie au devenit artă. (explicațiile pe larg într-o postare ulterioară)
Dacă însă vrem să rămînem ancorați în meandrele concretului SF practicat de CTP și alternat cu sincopele maniacal materialiste generate de aerul tare al terenului de tenis, zgura din teren îl revendică parcă mai tare decît plasa din text cu care a ținut atîția ani captiv un public parcă prea des ieșit la iarbă verde. In interviul de aici CTP se desparte de singura sa certitudine, jurnalistul, dorindu-se scriitor. Moartea primului vine într-un moment în care șlefuirea pietrei tombale a presei scrise capătă ultimele patine înaintea dăltuirilor (written in stone) nominale.
E conștient de efemeritatea hîrtiei dar nu și-a însușit pe deplin logica simplă care ne spune că scriitor te naști și jurnalist devii, așadar moare un jurnalist nenăscut scriitor, egal pregătit pentru un tenis de cîmp, dacă țara sau prașila a doua o cer.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu