La rigoare, "participanţii la trafic" ne spun că nimic nu va mai fi aşa cum a fost, marketingul conversaţional va înlocui felii mari din formatele tradiţionale, interacţiunea de tip reţele sociale sau bloggingul vor deveni surse, ierarhizarea şi exclusivitatea vor cădea în desuetudine, aşadar cu cele mai regulamentare cuvinte, tehnologia nu-l mai întreabă pe Dorel dacă are probleme, informaţia va urma sensuri giratorii cu imputuri în timp real şi exit polluri cu valabilitaţi efemere.
In presa capitalismului post industrial calitatea WC-ului era un indicator suficient de puternic pentru identificarea “stării naţiunii“ şi a celor care o populează.
Astăzi dacă am pune întrebarea : ai acces la un WC decent la birou ? răspunsul ar fi : probabil că da.
Să trecem la a doua întrebare : vă oferă acest fapt un avantaj competitiv considerabil ? probabil că nu.
La fel ca WC-ul, grupurile de presă rămîn necesare dar nu suficiente pentru a crea un avantaj competitiv considerabil.
Ce face atunci diferenţa într-un “sat global“ ?
Diferenţa o face tribul din care VREI să faci parte.
Viitorul aparţine grupurilor de inovatori instituţionali care transferă puterea de la stăpînul care conducea după reguli, la cei care redefinesc şi creează noi reguli.
Toate studiile arată că un spaţiu gol sau insuficient explorat sau o necesitate neacoperită trebuie imediat ocupate. Este cazul "noilor textieri emanaţi din cărţi" cu lecturi sofisticate şi puneri în pagină care pot concura orice grup "clasic" de performanţă. In on line se simt mult mai aproape de limbajul şi paternurile lor comportamentale cotidiene. Sînt cei mai buni creatori de virale, diseminarea mesajelor, comunicare în timp real, asociere fară reguli şi prejudecăţi corporatiste, explorare de domenii avangardiste, ei ştiu cel mai bine că viitorul devine ce îl facem noi să devină. Mediile "academice" cu axiologii ferme vor trebui să se adapteze la o vastitate care este deja dimensiune de viaţă, nu doar de cunoaştere, în timp ce vînzătorii de hîrtie dacă vor afişa doar o superioară toleranţă, nu vor rezista gestului critic al acestor “ externalităţi ale reţelei “ care în viitorul imediat vor oferi gratis ceea ce astăzi se cumpără.
Datorită internetului, "emulii" care au acces la informaţiile relevante şi ştiu să le interpreteze vor provoca orice fel de autoritate.